63 milliarder pr. år

Antal dyr dræbt på verdensplan af kød-, mælke- og æggeindustrierne, siden du åbnede denne side. Tallene er eksklusiv fisk og andre vanddyr, der dræbes i milliardvis årligt.
Baseret på statistik fra 2010 fra FNs Fødevare- og landbrugsorganisation (FAO) "United Nations' Global Livestock Production and Health Atlas"

Sundhed

For at kunne vælge veganisme, er det nødvendigt at det overhovedet er en kost, der kan lade sig gøre. Det kan det heldigvis godt: Veganisme er muligt, uden at gå på kompromis med egen sundhed.

Fødevarestyrelsen har følgende at sige om veganisme, på deres hjemmeside altomkost.dk:

Det kan sagtens lade sig gøre at sammensætte en vegetarkost [inkl. veganerkost, som nævnes længere oppe], som sikrer, at man får de nødvendige vitaminer, mineraler og proteiner. Men vegetarkost er ikke automatisk sund mad. Vegetarer bør lige som alle andre spare på fedt og sukker og sørge for at spise varieret.1

Academy of Nutrition and Dietetics, USA's største organisation af mad- og ernæringsprofessionelle, siger således:

It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian, including vegan, diets are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits for the prevention and treatment of certain diseases. These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood, and for athletes.2

Hvad der er værd at være opmærksom på når man lever på en vegansk kost er:

  • Det er nødvendigt at tage et kosttilskud af B12-vitamin.
    B12 kan umuligt fås naturligt gennem vegetabilsk kost, så det skal tages som tilskud, hvor det udvindes fra fermenterede mikroorganismer.3 Anbefalet daglig tilførsel (ADT) er 1 mcg./dag.4
  • Det kan være en god idé at være opmærksom på D-vitamin.
    D-vitamin fås primært gennem solen, og derfor kan niveauet her af blive lavt i vinterhalvåret, især på vore breddegrader. Dette er generelt et problem for både altspisende og veganere, men altspisende får dog en vis mængde D-vitamin, ved at spise andre dyr eller produkter heraf. D-vitamin er især vigtigt ifm. optagelse af calcium. D-vitamin findes i 2 varianter, som nyere forskning indikerer er af ækvivalent kvalitet: D2-vitamin og D3-vitamin. D2, også kaldet ergocalciferol, er vegansk, udvundet fra svampe5, mens D3, også kaldet cholecalciferol, i 9/10 tilfælde er animalsk, udvundet fra fåreuld.6 ADT er 5 mcg./dag.4
  • Det kan ligeledes være en god idé at være opmærksom på at få tilstrækkeligt af fedtsyren omega 3.
    Altspisende får typisk omega 3 ved at sørge for at spise fisk, eller drikke fiskeolie. Fisks kilde til omega 3 er alger, som er en af veganeres kilder hertil, oftest I form af et tilskud baseret her på. En alternativ kilde til omega 3 er eks. hørfrø, som du enten kan knuse og eks. bage med (at de knuses er essentielt, da de ellers passerer lige i gennem tarmsystemet), eller drikke i olieform baseret på eks. hørfrø, præcist som fiskeolie. Fordelen ved at vælge denne mere direkte vej til omega 3 er desuden at du undgår de store mængder tungmetaller, der oftest er i fisk. Der er også mindre mængder cadmium (et tungmetal) i hørfrø, men i helt uskadelige mængder.

Vegan Society sælger et vitamintilskud skræddersyet specielt til veganere, der bl.a. indeholder B12 og D-vitamin, men dog ingen omega 3. Det fås her.


Omega 3, DHA/EPA fås bl.a. i mærket V-Pure her.


Vegansk kost er ikke per automatik sund - da det er helt konsistent med veganisme at leve alene af f.eks. syltetøj på hvidt brød - men sundhed fordrer en varieret, plantebaseret kost.

Sygdomsforebyggelse bør dog være et sekundært argument ift. det bærende: at det er etisk uforsvarligt at betragte andre dyr som ejendom.


Links til videre information:

Vegan Health
www.veganhealth.org
Jack Norris' hjemmeside om vegansk ernæring.


Vegetarforeningen
www.vegetarforening.dk
Dansk Vegetarforenings hjemmeside


Vegan Society UK
www.vegansociety.com/lifestyle/nutrition
Det britiske Vegan Society's underside om ernæring.


Plantemad
www.plantemad.dk
Leif Varmarks danske hjemmeside om plantemad, med primær-fokus på sundhed.



Kilder

Støt vores arbejde



Kalender

Arrangementer og møder skrives pt. hovedsageligt ud på vores Facebook-side.


Hvorfor antispeciesisme?

Brug 12 minutter på at se, hvordan kød, mælk og æg produceres.